Prinsenbeek
Prinsenbeek was vroeger een dorp in de gemeente Princenhage. De Nederzetting Haag, die daar de naamgever van was, kende een aantal enclaves, die geen eigendom waren van de Prins van Nassaus, maar van de Hertog van Brabant. In 1496 was op die manier sprake van Hage-Hertog en van Haghe onder Nassow, van de Heren van Breda. Achteraf is men het dorp naar de Prins van Oranje gaan noemen. Enigszins vergelijkbaar dus met Baarle Hertog en Baarle Nassau.
Het dorp Beek in deze gemeente heeft om dezelfde reden de naam van de Prins gekregen. Dat gebeurde echter pas veel later. In 1942 werd het dorp pas een zelfstandige gemeente, eerst nog als Beek, en in 1951 pas als Prinsenbeek. In 1997 ging de gemeente helemaal op in de gemeente Breda.
Toch is er een scherpe scheiding tussen het dorp en de stad. De A16 en de spoorlijn Breda-Dordrecht (tevens HSL Zuid) scheiden Prinsenbeek en Breda. Uiteraard is het dorp van ongeveer 10.000 inwoners wel op de stad aangewezen. Bij de verbreding van de snelweg en de aanleg van de HSL is daarom besloten tot een fietsbrug. Deze Moskesbrug bij Station Breda-Prinsenbeek kende in eerste instantie alleen en (rol)trap en een lift. In 2006 zijn er na een gerechtelijke uitspraak hellingbanen aangelegd, zodat je ook daadwerkelijk van Prinsenbeek naar Breda kunt fietsen. Zo kan Beek weer vooruit.
De Voetbalclub Beek Vooruit gaat echter niet vooruit dit jaar. De promotie van Beek Vooruit 1 naar de 3e klasse KNVB is onreglementair bevonden. De beslissende wedstrijd aan het eind van de competitie werd weliswaar gewonnen, maar er stond een speler opgesteld die geschorst was. Dorpvandedag wenst Beek Vooruit succes in de nieuwe competitie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten