woensdag 22 september 2010

Dorp (Hekendorp)

Is het aantal inwoners een criterium voor het bepalen of een plaats een dorp is? Wikipedia geeft een aantal mooie criteria voor het afbakenen van het begrip dorp. Ik zal het in dit blog ruim interpreteren.

Het dorp is een woongemeenschap voor gehandicapten bij Arnhem, dat werd opgericht met geld van de eerste marathon televisieuitzending in Nederland in 1962.

Het dorp in het lied van Wim Sonneveld met die titel is volgens Wikipedia Hekendorp. Ik geloof er niets van. "Een zandweg tussen koren door" past niet in het beeld van de laagveen ontginningen langs de Hollandse IJssel tussen Oudewater en Gouda. Hekendorp ligt hier.

1 opmerking:

  1. Wikipedia heeft het inderdaad mis. Het tuinpad van mijn vader ligt in Deurne, Noord-Brabant: http://www.omroepbrabant.nl/?news/98566942/Museum+de+Wieger+krijgt+tuinpad+van+mijn+vader.aspx
    In hoeverre omroep brabant gezaghebbend is, weet ik niet, maar 'ons moeder' komt uit Deurne en is bekend met de figuur 'Wiegersma' en zijn teksten.

    BeantwoordenVerwijderen